ЕСКО в бюджетній сфері – час інвестувати

Створення ринку ЕСКО в бюджетній сфері – унікальний досвід для України. Адже вперше замість підрядів та «освоєння» бюджетних коштів в дію введено механізм, який передбачає відповідальність інвестора та його свідомий вибір. Саме від енергосервісної компанії залежить ефективність проекту та рівень економії енергоресурсів, якого зможе досягти бюджетна установа. Нагадаю, що по завершенні контракту в 10 років ЕСКО-компанія зобов’язується передати встановлене обладнання та матеріали у власність територіальній громаді або державі, і економію буде отримувати вже безпосередньо розпорядник бюджетних коштів.

 

Хто такі енергосервісні компанії?

 

Особливість цього бізнесу в тому, що енергосервісною може стати будь-яка компанія, незалежно від організаційно-правової форми діяльності. Це може бути енергоаудитор, в якому працюють досвідчені інженери, здатні точно прорахувати, чи складеться економіка для кожного об’єкту. Такі компанії, як правило, активно залучають до реалізації проектів представників будівельної сфери, виробників обладнання та матеріалів. Для останніх енергосервіс – це колосальний ринок збуту товарів у розстрочку або з відтермінуванням платежу. Також вагомий гравець на ринку – фінансові компанії, які зацікавлені у інвестуванні у даний сектор та виконанні проектів силами підрядників.

 

Чому ЕСКО-діяльність є привабливою для бізнесу?

 

У випадку, коли термомодернізація виконується виключно за рахунок коштів бюджету, в межах країни, умовно, існує можливість встановлювати до 100 теплових пунктів на рік. Тобто ресурси держави дозволяють місцевій владі впроваджувати заходи з енергозбереження лише на рівні 10 % і нижче від необхідного. Альтернатива з ЕСКО – укласти 5000 енергосервісних договорів і залучити приватних інвесторів, які самостійно встановлять теплопункти і зможуть повернути власні кошти вже за 3-4 роки. Ефект масштабування при цьому величезний, навіть зважаючи на залучення додаткових програм розстрочки або товарного кредиту для обладнання та матеріалів.

 

Завдяки енергосервісу бізнес більше не затиснутий у межі бюджетних коштів. До того ж відкриття ринку спричинить великий попит на послуги енергоаудиторів, юристів, финансистів, спеціалістів у податковому законодавстві та ін. В 2016 році ринок тільки починає формуватися, отже фактична відсутність конкуренції дозволить започаткувати довготривалі прибуткові проекти. За оцінками ГО «Муніципальна енергія», в цьому році ми побачимо 15-20 компаній, які спробують свої сили в енергосервісі. Наступного року, коли вони почнуть успішно повертати інвестиції, на ринок можуть вийти вже сотні компаній. Той, хто сьогодні відчує потенціал ринку ЕСКО, зможе надійно закріпитися на цьому полі в найближчі 3 роки.

 

ЕСКО для місцевої влади

 

Місцева влада особливо зацікавлена у входженні ЕСКО до бюджетної сфери, оскільки за рахунок приватного інвестора з’являється можливість значно прискорити модернізацію в соціально важливих об’єктах та забезпечити високі показники економії енергоресурсів.

 

Можливі ризики для інвесторів

 

Оскільки інвестор повертає кошти виключно із отриманої технології енергозбереження, на перше місце виходить якісне виконання енергоаудиту, впровадження системи енергоменеджменту та проведення відповідних заходів на об’єкті бюджетної сфери (сфера відповідальності керівника установи, завгоспа). Наприклад, безконтрольне відкриття вікон, навіть за умови добре налагодженого теплопункту, може звести нанівець всю економію. Важливою складовою запобігання ризикам є матеріальне заохочення осіб, задіяних в процесі енергосервісу з боку місцевої влади та бюджетних установ. Стимулювання виконується за рахунок частини коштів, отриманих внаслідок економії, і має на меті запобігти проявам «тихого саботажу» на місцях. Щодо самого механізму повернення коштів інвестору, тут ризики мінімізовано, оскільки оплата енергосервісу закріплена законом у якості захищених видатків, які не може бути зменшено у випадку секвестрування бюджету. Якщо інвестор підтвердить економію ресурсів та енергоносіїв, прибуток він отримає обов’язково.

 

Хто першим буде з ЕСКО – міста-мільйонники чи регіони?

 

На етапі становлення ринку енергосервісу кращу перспективу входження для ЕСКО-компаній мають невеликі міста та райони. Справа в тому, що закон про енергосервіс, окрім процедури тендеру, передбачає затвердження істотних умов договору сесією місцевої ради після проходження профільних комісій з ЖКГ, бюджету, комунальної власності, внесення до порядку денного та засідання президії. Специфіка малих міст та районів дозволяє здійснити всю процедуру за 2 тижні. У великих міст та областей зазвичай регламенти прописані таким чином, що процес може затягнутись до 3-х місяців. Тому на першому етапі впровадження механізмів ЕСКО компаніям варто звернути увагу саме на регіональний напрям, оскільки він здатний забезпечити більш швидке повернення інвестицій. Звісно, з позицій подальшого розвитку великі міста є перспективними, оскільки мають велику базу бюджетних закладів.

 

Європейська парадигма – в українському енергоспоживанні

 

Директива 2012/27/ЄС з енергоефективності вказує, що монополісти – виробники, транспортувальники та постачальники енергоресурсів – повинні забезпечувати заходи зі зменшення споживання кінцевими споживачами. Тому у монополіста є два шляхи – або продовжувати максимально збувати свій ресурс, як роблять це дотепер в Україні, або кардинально змінювати світогляд. Якщо нескінченно підвищувати тарифи та збут, споживачі поступово починають від’єднуватись та використовувати альтернативні джерела. Тому в Європі робота енергокомпаніі побудована, в першу чергу, на принципах клієнтоорієнтованості, втриманні споживача. Одним з компонентів для цього є участь у ринку ЕСКО. В Україні одним з прикладів реалізації європейського підходу є «ДТЕК ЕСКО», яка однією з перших подала заявку на тендер з енергосервісу у м. Київ та надає значну допомогу у процесі початкового становлення ринку.

 

Хто і як просуває енергосервіс в Україні з боку держави

 

Два ключових чинника для впровадження енергосервісу – місцева влада та інвестори. Якщо один з них не спрацює, процес не стартує взагалі. Тому сьогодні Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження (Держенергофективності) проводить регіональні семінари з єдиною метою – побачити політичну волю кожного регіона до залучення інвесторів. Голови райдержадміністрацій та мери міст України мають дати вказівку керівникам на місцях відкрити двері бюджетних закладів, надати змогу потенціальним інвесторам провести енергоаудит та вирахувати ефективність заходів енергозбереження.

 

Щодо інвесторів – вони в цей час повинні активно стукати у двері до влади. Саме тому «КиївЕСКО» сьогодні фактично займається пропагандою енергосервісу по всій країні, шукає інвесторів, готових увійти в цей бізнес. Завдяки активній позиції «КиївЕСКО» вже знайдено 7 енергосервісних компаній, які подали заявки на участь у тендері в м. Київ, 19 об’єктів готуються до оголошення тендеру наприкінці червня – початку липня 2016 року. Отже столиця має першою продемонструвати країні, як цей механізм буде впроваджено на практиці.

 

За підтримки Держенергофективності інформаційна діяльність щодо ЕСКО поширюється і в регіональному напрямку. На сьогодні агентством запланувано протягом 4 місяців провести семінари у 17 регіонах. Кінцевою метою цих заходів є об’єднання бізнесу та влади, встановлення першого прямого контакту з потенціальними інвесторами. Місцева влада у регіонах, зокрема Сумська та Донецька облдержадміністрації, Вінницька та Івано-Франківська міська рада, вже виявили велику зацікавленість у початку цього процесу.

ЕСКО в бюджетній сфері – час інвестувати

Олексій Корчміт – керівник проектів з енергосервісу КП «КиївЕСКО», Перший заступник Голови Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України (2014-2015), співрозробник нормативно-правової бази з енергосервісу в бюджетній сфері України, к.держ.упр.